W Ełku zmienia się stacja pasażerska oraz towarowa. Wykonawca ułożył kilkanaście kilometrów torów, a do budowy nowych obiektów wykorzystano tysiące ton materiałów i stali. W trakcie przebudowy są perony, tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Roboty związane z budową linii Rail Baltica zaplanowano do końca 2023 r.
– Na stacji Ełk wykonawca kończy budowę peronu nr 3 – informuje Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP Polskie Koleje Państwowe S.A. – Jest już nowa nawierzchnia i zadaszenie. Montowane będą tablice informacyjne i ławki oraz energooszczędne oświetlenie LED. Obok miejsca prac, aby ułatwić komunikację przez teren stacji, w ograniczonym zakresie udostępniono przejście podziemne. Po wykończeniu tunel zapewni wygodny dostęp do nowych peronów oraz przejście między dwoma częściami miasta. Windy i specjalne oznaczenia ułatwią komunikację osobom o ograniczonej możliwości poruszania się.
Na przystanku Ełk Szyba Wschód podróżni wsiadają do pociągów z nowego peronu, a wykonawca przystąpił do robót po przeciwnej stronie torów. Na czas powadzenia prac budowlanych dostęp do nowego peronu zapewnia tymczasowy przejazd i przejście w poziomie szyn. Postępują też prace na budowach dwupoziomowych skrzyżowań dróg z torami. Bezkolizyjne przeprawy zwiększą poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i samochodowego. Wszystkie obiekty budowane są etapami, tak aby możliwe było kursowanie pociągów.
– Na półmetku jest budowa wiaduktu kolejowego nad ul. Kolejową, który zastąpi przejazd w poziomie szyn – mówi Tomasz Łotowski. -Ułożono już nowy tor, po którym kursują pociągi, a wykonawca rozpoczął prace przy budowie drugiej części konstrukcji. Podobnie wygląda sytuacja przy budowie wiaduktu kolejowego nad ul. Towarową. Gotowa jest połowa obiektu i układany jest nowy tor.
Kontynuowane będą prace przy drogach dojazdowych. Zaplanowane rozwiązanie komunikacyjne przewiduje budowę równoległego wiaduktu drogowego. Nad ul. Suwalską wykonano podpory i zbrojoną płytę nowego wiaduktu, która na lata zapewni bezpieczny przejazd pociągów, w tym ciężkich składów towarowych.