Tych lekcji uczniowie „Czwórki” nie zapomną

Poniedziałek: zabawa fenylotiokarbamidem, wtorek: warsztaty „Samoloty” oraz dziecięcych eksperymentów i doświadczeń wraz z pokazami, środa i czwartek: zwiedzanie wystawy „Eksperymentuj!” prezentowanej przez Centrum Nauki „Kopernik” w Warszawie – taki plan zajęć na ostatni tydzień października mieli uczniowie Szkoły Podstawowej nr 4 im. W. Szafera w Ełku. Za nimi Szkolny Tydzień Naukowy „Czwórka z rozumem”.

– Rozpoczęliśmy 5-letni Program Rozwoju – mówi Wanda Wojnowska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 4 im. W. Szafera w Ełku. – Wspólnie z rodzicami naszych uczniów wybraliśmy standard „Uczeń badaczem i odkrywcą świata”, a wpisuje się w niego Szkolny Tydzień Naukowy „Czwórka z rozumem”.

Pobudzenie myślenia abstrakcyjnego i logicznego, wnioskowanie, stawianie hipotez, przewidywanie skutków swoich czynności i wyciąganie wniosków – takie korzyści uczniom ełckiej „Czwórki” przynieść ma Szkolny Tydzień Naukowy.

– To nauka przez zabawę, zabawę przez duże „Z” – mówi Joanna Pabich, nauczycielka z SP 4 w Ełku. – Ma ona służyć rozwojowi różnych kompetencji. Powszechnie słyszymy, że dużo problemów sprawiają dzieciom i młodzieży przedmioty ścisłe. A rynek pracy potrzebuje specjalistów wykazujących się ścisłymi umiejętnościami. Poprzez nasze działania chcemy pokazać dzieciom, że nauki ścisłe są bardzo ciekawe, atrakcyjne i łatwe. Dowodem na to była przygotowana przez nas we wtorek „Strefa dziecięcych doświadczeń, pokazów i eksperymentów”. Dzieci same wynalazły różnego rodzaju doświadczenia, korzystając z wiedzy znalezionej w książkach naukowych i Internecie. Najpierw swoje pomysły zaprezentowały w klasach, a później wystawiły się w strefie. Ich eksperymenty, doświadczenia i pokazy oglądali uczniowie z różnych klas naszej szkoły. Dzieci były więc instruktorami, którzy uczyli swoich kolegów, jak dane doświadczenie wykonać.

Dyscyplinom nauki ścisłej poświęcone były różne działania zaplanowane w ramach Szkolnego Tygodnia Naukowego „Czwórka z rozumem”. Hitem okazała się wystawa „Eksperymentuj!” zaprezentowana przez Centrum Nauki „Kopernik” w Warszawie.

– Mamy tu 15 interaktywnych eksponatów, które pokazują proste zjawiska zachodzące w fizyce, matematyce i biologii – mówi Lucjan Staszewski, animator z Centrum Nauki „Kopernik” w Warszawie. – Dzieci mogą własnoręcznie doświadczyć rzeczy, z którymi mają do czynienia na co dzień i przy okazji dowiedzieć się, dlaczego to dzieje się tak, a nie inaczej. Dużym zainteresowaniem cieszy się kula plazmowa, która umożliwia bezpieczne dotknięcie wyładowań elektrycznych i włączyć świetlówkę. Powodzeniem cieszy się również człowiek układanka, który pokazuje, co mamy w środku i jak to wszystko jest poukładane. Dzieci chętnie zatrzymują się również przy łamigłówkach. Okazuje się, że fajnie jest ułożyć coś, co nie jest grą komputerową. Można też oszukać swój wzrok. Mamy specjalne okulary, które np. zamieniają widzenie stron prawej z lewą. Po ich założeniu okazuje się nagle, że wszystkie rzeczy wykonywane przez nas na co dzień bez problemu, stają się bardzo trudne.

W ramach Szkolnego Tygodnia Naukowego „Czwórka z rozumem” zrealizowany został autorski program Joanny Pabich. W jego realizacji pomogły nauczycielki z SP 4: Małgorzata Rusek i Grażyna Truszkowska. Nad koordynacją wszystkich działań pieczę objęła dyrektor ełckiej „Czwórki” Wanda Wojnowska.

em

Galeria

Możliwość komentowania została wyłączona.

Powiat Ełcki Edukacja dla bezpieczeństwa
Ogólnopolska konferencja naukowa pod hasłem „Edukacja dla...
Powiat Ełcki Seniorzy zaczęli naukę
Inauguracja roku akademickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku Wyższej...
Powiat Ełcki Międzynarodowy Dzień Białej Laski
Uroczyste obchody Międzynarodowego Dnia Białej Laski odbyły się w...
Powiat Ełcki I Ogólnopolski Turniej Piłkarski im. Sławomira Kozłowskiego
W ogólnopolskich zmaganiach wzięło udział sześć drużyn, by...
Prawa autorskie © dm.elk.pl 2015