Już wkrótce mieszkańcy gminy Ełk swoje sprawy urzędowe będą mogli załatwić przez Internet. Wójt gminy Tomasz Osewski podpisał z władzami województwa umowę o dofinansowanie projektu, którego celem jest poprawa dostępności, jakości i efektywności świadczonych usług publicznych poprzez wdrożenie rozwiązań cyfrowego urzędu, wykorzystujących zaawansowane technologie informacyjno-komunikacyjne.
– Trzeba iść z duchem czasu, z rozwijającą się technologią Internetem, a także starać się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, którzy wkrótce będą mogli bardzo wiele spraw załatwić elektronicznie – mówi Tomasz Osewski, wójt gminy Ełk. – W ramach projektu zaplanowaliśmy uruchomienie portalu, udostępniającego na początku dwanaście e-usług. W ten sposób zwiększamy dostępność urzędu dla obywatela i przedsiębiorcy oraz umożliwiamy załatwienie spraw od początku do końca przez Internet. Oszczędzimy w ten sposób czas petentów w kontaktach z administracją samorządową.
Jedną z e-usług, z której mieszkańcy gminy Ełk skorzystają na początku, będzie serwis e-podatki.
– Rozwiązanie to dostarczy informacji o opłatach lokalnych – mówi wójt Osewski. – Pozwoli też dokonać e-płatności. System będzie także zintegrowany z ePUAP-em w zakresie mechanizmu autoryzacji, komunikacji z systemem kont użytkowników oraz obsługą profilu zaufanego.
Za pośrednictwem Internetu mieszkańcy gminy Ełk załatwią również sprawy związane z: deklaracją i informacją podatkową, zaświadczeniem o braku zaległości podatkowych, wydaniem decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych, zgłoszą zamiar usunięcia drzewa, wniosek m.in. o wydanie zaświadczenia o przeznaczeniu działki w miejscowym planie zagospodarowani przestrzennego, wydanie zaświadczenia o wykonanie przyłącza do sieci wodociągowo-kanalizacyjnej oraz podjęcie interwencji w zakresie ochrony środowiska.
Uruchomiony zostanie także System Elektronicznego Obiegu Dokumentów, co usprawni pracę urzędu.
– Jest to odpowiedź na konieczność zapewnienia możliwości pracy elektronicznej po stronie urzędu, do którego spływać będą sprawy internetowo – informuje wójt gminy Ełk Tomasz Osewski. – System umożliwi zarządzanie korespondencją, dokumentami, projektami, poleceniami, terminami i czasem pracy pracowników, tworząc centralną, uporządkowaną bazę informacji oraz dokumentów.
System zapewni pracownikom dostęp do umów, procedur wewnętrznych, korespondencji oraz dokumentów, a także kontrolował będzie obieg dokumentów, stan realizacji procesów, usprawniając w ten sposób obsługę klientów.
Projekt „E-administracja w Gminie Ełk” realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014–2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Jego wartość to 552 tys. 189,77 zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniesie 466 tys 360,80 zł. Projekt realizowany będzie w latach 2018-2019.
fm