Zakup nowoczesnych autobusów hybrydowych dla Miejskiego Zakładu Komunikacji, przebudowa przystanków autobusowych i wyposażenie ich w tablice elektroniczne i stworzenie centrów przesiadkowych – takie plany na najbliższe dwa lata ma ełcki ratusz. Pierwsze z nowych pojazdów w taborze MZK pojawią się już w przyszłym roku.
– Dwuletni cykl realizacji planów związany jest z dużym zakresem przebudowy przystanków – mówi Tomasz Andrukiewicz, prezydent Ełku. – Jest ich kilkadziesiąt. Na dwa lata rozłożone zostanie również dostarczenie nowych autobusów. To wynika z możliwości przerobowych producenta. Są one ograniczone i zaproponowano nam, by te zakupy rozbić na dwa lata. Nam takie rozwiązanie ułatwia finansowanie tego przedsięwzięcia z budżetu miasta.
Pod szyldem Miejskiego Zakładu Komunikacji w Ełku ostatecznie jeździć ma 6 nowych autobusów hybrydowych. Przetarg na zakup pojazdów zakończyć się ma jeszcze w grudniu tego roku. Również w grudniu podpisane mają zostać umowy dotyczące tej transakcji.
Koszt zakupu nowych autobusów to 16 mln zł. Środki na odświeżenie taboru Miejskiego Zakładu Komunikacji Miejskiej w Ełku pochodzić będą z Regionalnego Programu Operacyjnego. Natomiast przebudowa przystanków autobusowych będzie możliwa dzięki funduszom Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Historia ełckiego MZK sięga 5 kwietnia 1973 roku. Tego dnia Uchwałą Prezydium MRN w Ełku powołany został Zakład Komunikacji Miejskiej. Komunikacja uruchomiona została 20 lipca. Dysponowano wówczas 2 autobusami, które kursowały na trasie Wojska Polskiego (obecny postój taksówek) – Kombinat Mięsny. Do końca roku tabor wzbogacił się o 7 kolejnych wozów. W tym czasie uruchomione były już 3 linie. W pierwszym półroczu funkcjonowania komunikacji z usług zakładu skorzystały 403 tys. pasażerów.
Od 2011 roku Miejski Zakład Komunikacji w Ełku uruchomionych ma 18 linii autobusowych, które przebiegają przez miasto Ełk, gminę Ełk oraz gminę Stare Juchy.
rm