Uczniowie z „Czwórki” poznali Globalne Południe

W listopadzie młodzi Polacy obchodzili Tydzień Edukacji Globalnej. W tym gronie znaleźli się również uczniowie Szkoły Podstawowej nr 4 im. W. Szafera w Ełku. Przez pięć dni zbliżali się do świata i zgłębiając wiedzę o krajach Globalnego Południa.

Najmłodsi uczniowie ełckiej „Czwórki” wykonali pachnące mapy świata. Znalazły się na nich ojczyzny: kawy, kakao, anyżu, kaszy, ryżu i innych produktów, bez których trudno obyć się w kuchni.

– Dzięki temu ćwiczeniu mogli zrozumieć, jaką drogę pokonać muszą pachnące przyprawy i ziarna, by wzbogacić smak, kolor i zapach naszych potraw – mówi Grażyna Truszkowska, nauczycielka z SP 4 w Ełku. – Starsi uczniowie poznali zabawy dzieci z Afryki, Azji i Ameryki Południowej. Samodzielnie przygotowali prezentacje multimedialne wyszukanych w Internecie gier zespołowych, wyliczanek i prac manualnych. Ich zadaniem było również przygotowanie znaków graficznych określających cechy Południa i Północy. To pozwoliło im zrozumieć różnice i zależności między obiema półkulami. Swoją wiedzą uczniowie kl. 4B podzielili się z młodszymi kolegami z kl. 3C.

Piątoklasiści przyglądali się problemom handlu i transportu. Powierzono im prowadzenie lekcji na temat: „Jaką drogę pokonał banan, by trafić na mój stół”. Ich starsi o rok koledzy omówili zagadnienie dotyczące pomocy humanitarnej i działań na rzecz pokoju na świecie. Zaprezentowali też sylwetki laureatów Pokojowej Nagrody Nobla.

– Plastyka upłynęła pod znakiem „rangoli”, czyli mozaiki tworzonej wzorem dzieł dzieci mieszkających na południu Azji – opowiada Grażyna Truszkowska. – Lekcje historii, przyrody, zajęć z wychowawcami poświęcone były kształtowaniu świadomości tego, w jaki sposób zależymy od pracy mieszkańców półkuli południowej. Były też rozmowy o korzyściach wynikających z konsumowania dóbr lokalnych. Uczniowie starali się zrozumieć, jak nasze codzienne konsumenckie wybory wpływają na zmiany klimatu i warunki życia sąsiadów po drugiej stronie świata. Na języku angielskim uczniowie poznawali sylwetki mieszkańców Azji, Afryki, Ameryki Południowej. Podczas katechezy wszystkie klasy omówiły problem katastrof ekologicznych i sposoby na pomoc potrzebującym. O najmłodszych mieszkańcach Peru opowiedziała nam wolontariuszka – pani Weronika, obieżyświat. Razem z nią uczniowie klasy 5B wykonali papierowe ponczo.

Edukacja globalna pojawiła się również na lekcjach wychowania fizycznego. W trakcie zajęć uczniowie mieli okazję poznać i zagrać w kabaddi – ruchową zabawę rodem z Indii.

Podczas Tygodnia Edukacji Globalnej rozstrzygnięto szkolny etap II edycji konkursu plastycznego „Jak wyobrażam sobie kraje rozwijające się po roku 2030” dla uczniów szkół podstawowych. Szkolnymi laureatami zostali: Igor Grajewski z klasy 5c, Natalia Klemarewska z 4b, Natalia Bondarow z 6c. Gratulujemy! Prace zakwalifikowały się do etapu regionalnego. Trzymamy kciuki.

– Tydzień Edukacji Globalnej zwieńczyła wystawa „pachnących map” i rangoli – dodaje Grażyna Truszkowska. – Dodatkowo uczniowie klas 4 – 6 uczestniczyli w „grywalizacji”, której nadaliśmy tytuł „Bliżej świata. Razem dla pokoju!”. Pięcioosobowe reprezentacje podjęły walkę o tytuł „Lidera Edukacji Globalnej w Szkole Podstawowej nr 4 im. prof. Władysława Szafera w Ełku”. Najlepsze okazały się zespoły klas: 4B, 5D, 6A i 6B.

rm

Fot.: Arch. Szkoły

Możliwość komentowania została wyłączona.

Powiat Ełcki Miasteczko Zawodów 2024
Uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół nr 1 im. Jędrzeja...
Powiat Ełcki Powiat Ełcki pomoże Gminie Paczków
Rada Powiatu Ełckiego podjęła uchwałę o przekazaniu 100 000...
Powiat Ełcki Z matematyką za pan brat
Międzynarodowa konferencja matematyków w ramach projektu Erasmus+...
Powiat Ełcki Wnieś swoje uwagi i propozycje
Konsultacje społeczne „Programu Współpracy samorządu...
Prawa autorskie © dm.elk.pl 2015